Eerste verslag uit China - Reisverslag uit Peking, China van Niels Diepen - WaarBenJij.nu Eerste verslag uit China - Reisverslag uit Peking, China van Niels Diepen - WaarBenJij.nu

Eerste verslag uit China

Door: Niels van Diepen

Blijf op de hoogte en volg Niels

19 April 2014 | China, Peking

Hallo familie en vrienden!

Leuk dat jullie interesse hebben in mijn reisverslag. Het spijt me dat het zo lang geduurd heeft voordat ik dit blog heb geschreven. Met een full-time baan, drie keer in week avondlessen Chinees, een beetje sociaal leven en internet problemen valt het nog niet mee. Gelukkig kan ik ondanks de drukte erg van China genieten en ben ik blij weer terug te zijn.

Laat ik eerst vertellen over mijn gewone dagelijkse leven. Ik werk als Assistant Event Manager bij de Benelux Kamer van Koophandel in Beijing. Dit klinkt groter dan het is, ons personeelsbestand bestaat uit drie vaste werknemers, 5 stagiairs en een part-time. De missie van onze organisatie is om bedrijven uit de Benelux in contact te brengen met bedrijven in Azie. Een van de manieren waarop we dit doen is het organizeren van evenementen waar bedrijven kunnen netwerken en zaken kunnen bespreken. Ik ben verantwoordelijk voor ons grootste evenement dit jaar: Het Bencham Gala Ball in de stijl van "The Great Gatsby" (New York jaren twintig, vrouwen in glitterjurken en veren in het haar en mannen met fedora hoeden). Elke dag is er veel te bellen en te mailen om te zorgen dat 31 Mei het eten er op tijd is, de versiering in orde is, de lichten goed staan, de entertainment leuk is enzovoort. We verwachten 250 businessmen, dus de eisen zijn hoog.

In de avonden volg ik Chinese taallessen. De leraren zijn erg goed en leggen het Chinees eenvoudig uit, waardoor het een redelijk logische taal blijkt. "Tong" betekent bijvoorbeeld delen in het Nederlands. "Tong xue" betekent letterlijk "deel les" oftewel klasgenoot, "Tong wu" betekent "deel huis" of huisgenoot. "Tong si"= deel werk = collega. De tekens zijn ook erg makkelijk. Onderaan deze pagina volgt een korte en makkelijke les in Chinese tekens. Probeer het eens en zie hoe makkelijk Chinese tekens zijn. Ik zal de antwoorden als foto toevoegen.

Een ding wat me erg opvalt dit keer in China is de hoge service die geleverd wordt. Zo ging ik samen met mijn Belgische huisgenoot Raffael naar een hotpot restaurant. Zoals wij gourmetten of fonduen gebruiken Chinezen een grote pan met kokende soep op tafel om gezellig samen groenten en vlees in te koken. Wij bestelde dus onze eigen soeppan, maar het bleek dat er nogal veel keuzes waren. De aardige serveester vroeg ons in het Chinees welke soep we wilde, welke pan, hoe heet, welke groenten, wat te drinken, welke saus, hoeveel, pittig of niet pittig, etcetera. Helaas konden we haar niet verstaan en zij ons niet, dus het duurde een kwartier voordat onze bestelling gedaan was. De serveerster had gewoon kunnen opgeven en ons het normale pakket geven (vroegen we ook om), maar ze was verplicht om alles te vragen om ons tevreden te stellen. Helaas konden we haar geen fooi geven voor haar moeite. Als extra service moesten alle obers "Dank u voor uw komst" in het Chinees roepen als nieuwe gasten binnenkwamen en "Graag tot ziens" als iemand wegging. Het was een nogal groot druk restaurant, dus elke minuut kwam er wel iemand aan of ging weg, tot verdriet van de stembanden van de obers. Raffael en ik probeerde nog uit of we twee keer "Graag tot ziens" konden krijgen als we apart vertrokken, maar ze zeiden het niet eens één keer. Waarschijnlijk omdat ze dachten dat we ze toch niet koden verstaan.

Een pittig lang verhaal dit keer, vooral bedoelt als introductie. Ik verwacht over twee weken weer iets te schrijven met meer bijzonderheden van het Chinese leven. Morgen ga ik met Chinese vriendinnen paaseieren zoeken. Fijn Pasen! (Zie ook de foto's ;-)

Chinese tekens :

Stap 1: Teken een horizontale lijn. Tada! Je hebt je eerste Chinese teken "Yi" (spreek uit als jie) geschreven, wat het cijfer 1 betekent.
Teken nu in het midden van de horizontale lijn een verticale lijn die even lang is. Het plusteken wat je nu hebt is het teken voor "Shi"(sjie) wat 10 betekent.

Teken direct onder de verticale lijn nog een horizontale lijn die even lang is als de andere horizontale lijn en parallel loopt. Dit is "Tuo"(two) wat aarde/grond betekent. Het teken ziet eruit als een bloem die uit de aarde komt, zo kun je het onthouden.
Teken nu direct boven de verticale lijn een horizontale lijn die even lang is als de andere horizontale lijnen en ook parallel loopt. Dit is "Wang" wat koning betekent. Ezelsbruggetje: De koning is de baas van de aarde/grond.

Je hebt als het goed is nu een teken van vier lijnen met vier 'hokjes'. Teken in het hoekje rechtsonder een schuine streep van links naar rechts. Zorg dat deze lijn niet de andere lijnen raakt. Dit is "Yu" (ju) wat Jade betekent. De koning draagt jade op zijn jas.
Teken nu een rechthoek om je hele tekening heen. Dit is "Guo" (gewo) wat land/staat betekent. De Jade koning bestuurde het land door een vierkante stempel met zijn titel op de besluiten te zetten.

Teken nu links va je Guo teken een klein vierkantje. Teken ook een lange verticale lijn die precies door het midden van het vierkant loopt en boven en andere even ver uitsteekt. Dit is "Zhong" (dzjong) wat midden betekent. Als je "Zhong" en "Guo" naast elkaar tekent staat er "Midden Koninkrijk" wat is hoe de Chinezen China noemen. Gefeliciteerd! Je hebt China in het Chinees geschreven.

• 20 April 2014 - 21:40

Ingrid En Peter:

Leuk om wat van je te horen Niels.
    Maar of we die Chinese les ook kunnen onthouden???
    Veel plezier en succes met je werk.
    Groetjes van peter en ingrid

• 21 April 2014 - 14:27

Kim Van Diepen:

Een blog van Niels, yeey!

• 21 April 2014 - 14:55

JAck En Marian:

Ha Niels,

Ziet er goed uit. Je verhaal over het hotpotten klinkt ons bekend. Het is heerlijk maar ook gezond eten!
    Daarnaast verveel je je niet als ik je stukje over 31 mei lees. Veel succes.

Groet ,van alle Koomens

• 23 April 2014 - 21:36

Chyla En Sjaak:

Fijn om ook eens wat van jou te horen. Zo te horen heb je het nog wel naar je zin en leer je Chinees in een rap tempo! (Ik ben bang dat wij na de eerste les al afgehaakt zijn :)
    Geniet ervan! We kijken uit naar je volgende blog.

Groeten, Chyla en Sjaak

• 27 April 2014 - 08:30

Gerrie Roemer:

Goed om te horen dat alles lekker verloopt!
    En wat een uitzicht!
    We hopen snel meer van je te horen.

Groetjes, Gerrie en Dominique

• 30 April 2014 - 20:59

Oom Jan Van Diepen:

Beste Niels,

Heel interessant om zo iets te lezen over jou en je leven in China.
    Zo krijgen wij ook een beetje een indruk ook al komen wij er zelf niet.

We zijn al benieuwd wat je volgende keer beschrijft.

Groeten,
    Oom Jan en Tante Britta